Iertarea ca un mod de viata

…iertati-va unul pe altul cum v-a iertat Cristos, asa iertati-va si voi.

 

 

Cel ce nu iarta naruie puntea peste care el însusi este nevoit sa treaca.

(George Herbert)

 

 

Tragedia s-a petrecut în Africa de Sud, tara lui Nelson Mandela. Acest om pasnic a dat lumii întregi o lectie de iertare atunci când, dupa 27 de ani de închisoare, urmând sa devina presedintele tarii, l-a invitat pe tortionarul sau lânga el pe scena unde se desfasura ceremonia de investire. Prin acest act public vazut de toata lumea Mandela a dat tonul pentru iertare si reconciliere nationala. A instituit un organism guvernamental denumit: Comisia pentru Adevar si Reconciliere. Ca sa dea autoritate si greutate acestei comisii, a numit în fruntea ei pe arhiepiscopul Desmond Tutu. Acesti doi barbati nonviolenti (Mandela si Tutu) cunosteau puterea iertarii, ei au avut un singur obiectiv, acela de a dezamorsa criza din tara dupa ani lungi si grei de conflict interetnic între rasa alba si neagra. Regulile comisiei infintate erau simple: daca un ofiter care a comis crime în acesti ani venea de buna voie în fata procurorilor si îsi marturiseau faptele recunoscându-si pe deplin vina, avea sansa de a nu fi judecat si condamnat. Radicalii au obiectat vehement subliniind evidenta nedreptate, însa Mandela a ramas ferm hotarât pe pozitie. El a zis ca tara are nevoie mai presus de orice, de vindecare nu de justitie. Unul din cei audiati de comisie a fost ofiterul alb Van de Broeck. El a marturisit cum împreuna cu alti colegi de-ai sai au împuscat un tânar de culoare în vârsta de 18 ani, dupa care i-au ars trupul pentru ca sa distruga orice posibile dovezi. Opt ani mai târziu acelas ofiter Van de Broeck s-a întors în aceasi casa pentru a-l aresta pe tatal baiatului respectiv. Sotia acestuia a fost obligata sa fie de fata atunci când ofiterii l-au legat pe barbat de stâlp, au turnat benzina peste el si i-au dat foc.

 

În sala s-a lasat o liniste de mormânt de îndata ce batrânei care îsi pierduse fiul si sotul i s-a dat dreptul la cuvânt. „Ce doriti de la Van de Broeck?” a întrebat-o judecatorul. Pretentia ei era aceea ca Van de Broeck sa revina la locul crimei si sa adune praful de pe jos astfel încât sa-l poata înmormânta pe sotul ei cum se cuvine. Apoi a mai zis: „Van de Broeck mi-a rapit familia, dar sufletul meu este înca plin de dragoste. Asa încât as dori ca, de doua ori pe luna, sa ma viziteze în ghetou si sa petreaca alaturi de mine o zi ca si cum i-as fi mama. Si as mai vrea ca Van de Broeck sa stie ca Dumnezeu l-a iertat, asa cum l-am iertat si eu. As vrea sa-l îmbratisez pentru a-i arata ca l-am iertat cu adevarat.”

 

Câtiva din cei prezenti au început sa cânte, din senin „ Maretul har m-a mântuit” în vreme ce batrâna se întrepta spre boxa acuzatilor, însa Van de Broeck nu mai auzea nimic. Coplesit de cele auzite, lesinase.

• Dreptatea pedepseste raul

• Razbunarea perpetueaza raul

• Iertarea biruieste raul

 

Orice Biserica este formata din oameni si implica întotdeauna relatii. Aceste relatii din cadrul comunitatii crestine datorita anumitor contexte ajung sa fie rupte. Odata relatiile frânte afecteaza climatul comunitar distrugând partasia crestina. Un lucru este cert Dumnezeu nu poate fi glorificat în asemenea circumstante. Pentru a avea un început nou Creatorul umanitatii a pus la dispozitia noastra un remediu pentru asemenea situatii, numit iertarea. Iertarea este singurul element prin care putem sa ne vindecam relatiile frânte. Singura metoda viabila de a resuscita relatiile rupte dintre noi este iertarea. Omul care nu întelege clar iertarea lui Dumnezeu nu face apel la acest remediu. Dupa cadere în pacat fiintele umane au adaugat ceva propriu vizavi de relatiile umane – o lege straina razbunarea care de fapt duce la moarte. Cel care nu accepta oferta lui Dumnezeu si nu iarta este nevoit sa accepte minciuna Diavolului – razbunarea. Aceasta lege a razbunarii are o deviza: fiecarei dureri provocate trebuie sa i se raspunda cu un act corespunzator de razbunare. Cine înbratiseaza razbunarea, ranchiuna si ura îi recomand sa mediteze la liderul indian Mahatma Gandhi care a spus urmatoarele: „ daca toti oamenii ar porni de la principiul ochi pentru ochi, atunci întreaga lume ar orbii în cele din urma.” Domnul Isus prin învatatura Sa despre iertare rastoarna complet legea razbunarii. Mântuitorul subliniaza ca exista o singura cale corecta de a te raporta la aproapele care ti-a gresit si aceasta este iertarea. Daca refuzi aceasta cale divina de solutionare a conflictului înseamna ca accepti cealalta metoda – razbunarea prin care de fapt te califici singur ca si ucigas: „oricine uraste pe fratele sau este un ucigas”(1Ioan 3:15). Prima duce la viata iar a doua duce la moarte a vrut sa concluzioneze Isus Cristos. C. S. Lewis un gânditor si scriitor britanic de exceptie a spus: „ a fi crestin înseamna a ierta ce e de neiertat, întrucât Dumnezeu, la rândul Sau, a iertat impardonabilul din noi.” Dumnezeu este autorul iertarii si prin iertare a pus la dispozitie o modalitate prin care omul sa îndeparteze toxicitatea din inima lui. De aceea Anne Lemont a zis: „ de fapt, neiertarea este ca si cum ai bea otrava de soareci si apoi astepti sa moara soarecele.” Nu moare soarecele ci de fapt moare cel care se încapatâneaza sa ierte. Consider ca iadul celor care nu iarta incepe de pe pamânt. Refuzând sa iert ma vad aruncat în temnita trecutului si îi cedez, prin urmare celui neiertat sa detina controlul asupra mea. Nu la întâmplare cuvântul a ierta îsi are radacinile în latinescul „libertare” care înseamna a da drumul, a elibera. Iata ce afirmatie înteleapta a facut un rabin imigrant care a înteles iertarea: „ inainte de a veni în America, a trebuit sa-l iert pe Adolf Hitler. N-am vrut sa-l port dupa mine în noua mea tara.” Iertam nu doar pentru a ne supune lui Cristos: iertam de fapt si pentru noi însine. Medicii au ajuns la concluzia ca o atitudine de neiertare este nociva trupului si deseori recomanda pacientilor sai, sa ierte. Specialistii în consiliere spirituala spun ca nici o persoana nu este mai nefericita si neîmplinita decât cel care nu iarta. De aceea Lewis Smedes a spus: „ prima si de cele mai multe ori singura persoana vindecata datorita iertarii este cea care iarta.” Adevarata iertare nu este usoara si nici ieftina, iertarea biblica întotdeauna costa. Daca nu vei ierta sa sti ca neiertarea te va costa inima si în final viata. Uitarea tine de memorie – însa iertarea tine de inima. Numai cel care iarta dupa cum ne-a iertat Cristos se misca în ritmul dragostei divine. Iertarea te pune într-o stare superior înaltatoare de a fi în ritmul inimii lui Dumnezeu care a iertat totul.

În limba engleza: forgive ( a ierta) contine verbul to give (a da), iertare înseamna a da cuiva ceva ce nu merita. Iertarea îsi are originea în cuvantul grecesc charis de unde avem cuvântul har. Iertarea (har) este o minune.

 

Nimic nu ne salveaza din genune:

Noi, muritorii cerem o minune.

W.H. Auden

 

 

…si ne iarta noua greselile noastre precum si noi…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *